Platfus

Piciorul plat, sau platfusul este definit prin prabusirea boltilor longitudinala si transversala ale piciorului.Pana la 4 ani, 96% dintre copii au piciorul plat. Putem spune chiar ca platfusul este fiziologic. Dupa varsta de 4 ani la majoritatea copiilor grasimea suplimentara de la acest nivel se resoarbe.

Simptome:

a.durere-in ortostatism prelungit : este localizata la nivelul maleolelor,mediotarsului si gambei si iradiaza in zona fesiera lombara;

b. mers greoi;

c. tulburari vegetative locale: transpiratii,cianoza,edeme pulmonare.

 

Explorari paraclinice:

a. radiografii standard de picior,in ortostatism, de fata si profil- pe rx de fata se observa avansarea articulatiei talo-naviculare; pe rx de profil se observa orizontalizarea calcaneului

b. radiografie oblica

Piciorul plat este considerat atunci cand piciorul se sprijina cu toata planta (talpa) pe suprafata de sprijin. Se observa absenta boltii plantare.
Atentie!!! Se observa cand copilul este in picioare, pentru ca bolta poate fi observata in asezat pe spate si talpa poate parea normala, dar sub greutatea corpului ea se aplatizeaza datorita lipsei fortei musculare. De cele mai multe ori, piciorul plat congenital se asociaza cu valgusul.
Cauzele aparitiei sunt necunoscute.

Piciorul plat, de cele mai multe ori, nu se observa decat atunci cand copilul incepe mersul sau cand se ridica singur in picioare. Amanarea deciziei de a incepe tratamentul prin kinetoterapie survine din cauza ca bolta plantara este aplatizata la copil si incepe sa se formeze odata cu mersul, tonifiindu-se musculatura piciorului. Cu toate acestea, daca exista suspiciune de picior plat, este recomandat sa va adresati unui medic ortoped si unui kinetoterapeut.
Ce se recomanda?
– masajul intregului membru inferior;
– exercitii fizice specifice;
– folosirea unei incaltaminte de calitate;
– mersul descult cat mai frecvent, in special pe nisip si iarba.

Image             Image

 

 

EXERCITII PENTRU PICIORUL PLAT/PLATFUS:

1. Şezând, rulăm talpa înainte şi înapoi pe rotiţele de lemn, aproximativ 3-5 minute.
2. Şezând, cu picioarele pe un baston mai scurt, cu ambele picioare rulăm bastonul înainte şi înapoi, aproximativ 3-5 minute.
3. Şezând, prindem un serveţel cu degetele de la picioare îl ridicăm în aer şi apoi îi dăm drumul, 30 de repetătări.
4. Şezând, cu talpa pe o minge mai moale, rulăm înainte şi înapoi piciorul, după care prindem mingea cu degetele şi o ridicăm de pe sol, 30 de repetări.
5. Şezând, prindem o minge cu ambele picioare, o ridicăm de la sol şi apoi revenim, 30 de repetări.
6. Şezând, alegem şi prindem câte o pietricică cu degetele de la picioare şi o mutăm în lateral, până terminăm toata grămada şi apoi le muăm înapoi cu celălalt picior.

7. Şezând, ridicăm călcâiul de pe sol şi rămânem în sprijin pe vârfuri, 30 de repetări.
8. Şezând, strângem un prosop prin tragerea lui cu degetele de la picioare, 5-10 repetări.
9.Şezând, strângem o sfoară cu degetele de la picioare, 5 repetări/ picior.
10. Mers cu paşi mici în lateral pe un baston şi / sau pe un cerc, 5 repetări.
11.Mers pe vârfuri, 5 min.
12. Mers pe partea externă a labei piciorului, cu degetele strânse ( ţinând o pietricică între degete), 5 min.
13. Urcat şi coborât pe scara fixă (spalier),treaptă cu treaptă, păşind pe mijlocul tălpii, 5 repetări.
14. Sprijin pe genunchi, ducerea alternativă a picioarelor întinse înapoi, cu vârfurile bine întinse şi păstrând contactul cu solul, 30 repetări.
15. Stând pe genunchi, mâinile pe şold, vârfurile întinse, trecerea în aşezat pe călcâie, 30 de repetări.
16. Mers pe vârfuri pe un plan înclinat, 5 min.
17. Bicicletă de cameră, 10-15 minute.

Image  Image

Inainte de a efectua exercitiile este recomandat sa mergeti la medicul specialist pentru o consulatie.

Deasemenea se recomanda incaltaminte specifica pentru aceasta afectiune si efectuarea exercitiilor de cel putin 3 ori pe saptamana.

ImageImage

Atentie!! Piciorul plat netratat poate duce la afectiuni ale coloanei vertebrale in timp.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s